Tegenwoordig bieden de meeste bedrijven de keuze om informatie digitaal dan wel per post te verspreiden. Veel werk is digitaal te downloaden en te lezen op je tablet en/of smartphone. Deze digitalisering biedt ons de mogelijkheid extra interactieve functies toe te voegen die de beleving van het lezen nog leuker maken. Directe links naar webpagina’s, koppelingen naar filmpjes, we geven graag een extra verdieping aan de tekst. Ook praktische zaken zoals digitaal in te vullen en te versturen formlieren maken het leven een stuk makkelijker.
De voordelen van het digitaal versturen zijn dat het goedkoper, gemakkelijker en milieuvriendelijker is. Maar het ontvangen van post in onze brievenbus geeft ons veel meer beleving dan post in de mailbox op de computer. Zintuigen willen geprikkeld worden. Wij willen ruiken, voelen, zien en genieten. De koppeling van papier naar internet kunnen we toevoegen via bijvoorbeeld QR codes. Zo heeft de lezer de keuze de extra informatie tot zich te nemen wanneer daar behoefte aan is.
Digitaal en print hebben elk eigen voordelen. Het is niet het één of het ander, digitaal en print vullen elkaar aan.