De trend van tekst naar visueel zet met volle snelheid door. Instagram is het aan het winnen van Twitter. Met platformen als Pinterest, Instagram, YouTube en Tumblr kun je er eigenlijk niet meer om heen: visuele content. Van sketchnotes tot infographics en van prezi’s tot video’s: de online wereld vult zich met beelden om informatie over te brengen. En met resultaat, want visuele content heeft meer effect dan tekst.
Content met visuele aspecten bereikt een groter publiek dan tekst. Een tweet met een afbeelding delen we bijvoorbeeld vaker op sociale platformen. Niet vreemd, want het blijkt dat negentig procent van de informatie die naar onze hersenen wordt verstuurd visueel is. We nemen visuele informatie ook sneller op dan tekst: maar liefst 600.000 keer sneller!
Natuurlijk moet die visuele informatie wel duidelijk en helder zijn. Het oppervlak is vaak klein, de aandachtsspanne kort. Denk daarom eens aan een infographic of pictogram. Je komt ze overal tegen: als LinkedIn post, in blogs, op sites, als e-mailing. Dat is eigenlijk heel logisch, want met deze illustratievorm kun je ingewikkelde data een stuk overzichtelijker en visueel aantrekkelijker maken. Toch geldt hier ook weer: houdt de communicatie beknopt. Het gaat er om eerst de aandacht te trekken in het voorbijgaan en daarop verder bouwen met informatie.