De identiteit van de onderneming moet altijd goed overkomen; van het wagenpark tot de digitale nieuwsbrief, van het twittericoontje tot de beursstand. Het belang van een goed doordachte huisstijl en kennis hoe daar mee om te gaan is groot.
Een huisstijl moet tegen een stootje kunnen. Ieder aspect draagt bij aan de uitstraling van de onderneming. Een huisstijl is persoonlijk en niet alleen een logo en een kleurtje. Het is een verhaal dat helder en duidelijk zegt: ‘Dit ben ik, dit kan ik, dat wil ik zijn.’ Zo’n beeldtaal mag niet star zijn, variaties moeten kunnen, als de eenheid en de uitstraling maar overeind blijven. Een huisstijl die geen actie of afwijkende advertentie toelaat geeft later problemen.
Vaak is een website, na wat googelen de eerste kennismaking met een bedrijf, instantie of product. Zo’n eerste ontmoeting moet een professionele indruk geven. Ook op tablets en smartphones. De schermgrootte mag dan variëren, de boodschap verandert niet. Ook als startende onderneming. Je kunt het beter in één keer goed doen. Een goede huisstijl helpt je als nieuwkomer om direct duidelijk te maken waar je voor staat en wat je toevoegt aan de markt.